Läpinäkyvä hinnoittelu

Päivitetty: 20. syysk.

Lovia avasi hinnoittelun läpinäkyväksi asiakkaille direct-to-consumer -strategiaan siirtymisen myötä.

Vuonna 2018 ryhdyttyäni Lovian toimitusjohtajaksi teimme myyntistrategian muutoksen: Siirryimme perinteisestä jälleenmyyntistrategiasta Direct-to-Consumer -malliin ja avasimme sen mahdollistamana hinnoittelun osaksi Lovian läpinäkyvyyskonseptia. Päätös oli win-win ratkaisu, jonka myötä pystyimme laskemaan tuotteiden hintatasoa asiakkaille ja parantamaan omaa katetasoa jälleenmyyjävälikäsien jäädessä pois.

Läpinäkyvällä hinnoittelulla pystytään tuomaan asiakkaille ymmärrystä siitä, paljonko eettinen tuotanto maksaa ja mistä tuotteiden hinta koostuu. Tämä näkyy asiakastyytyväisyydessä erityisesti kahdella tavalla:

  • Kohonnut hinta-laatusuhde

  • Vahvempi bränditarinaan sitoutuminen

Selkeästi kommunikoitu tieto Lovian oman katteen rakentumisesta on lisännyt asiakkaiden kokemusta siitä, että he saavat enemmän vastinetta rahoilleen. Perinteisessä hinnoittelumallissa asiakas maksaisi huomattavasti enemmän välikäsien katteista varsinaisen valmistustyön lisäksi. Eri tuotantovaiheiden kustannusten hahmottaminen on lisäksi auttanut asiakkaita käsittämään niiden arvoa ja kunnioittamaan tuotetta pitkäaikaisena hankintana, jonka taustalla on arvokasta käsityötä.

Lovian myynti 4.3 kertaistui myyntistrategian uudistusta seuraavana vuonna 2019.


Kuva Tyyli.com kirjoittamasta artikkelista

Lovia on ylijäämämateriaaleista design-asusteita valmistava yritys, joka on tunnettu DNA-läpinäkyvyyskonseptista ja monikäyttöisistä laukkumalleista.

Lue lisää: Tyyli.com: Mistä oikeasti maksat luksuslaukussa? Suomalaismerkin neronleimaus avaa mysteerin

Kauppalehti.fi: Suomalainen muotimerkki yrittää vallankumousta – tuotantokustannukset esiin, hinnat alas