70 % Kasvu koronakriisissä

Päivitetty: 20. syysk.

Lovian myynti kasvoi 70 % vuonna 2020 koronan koetellessa muotialaa. Koronakriisin iskettyä Suomen muotikauppa hiljeni. Myös Lovia joutui sulkemaan kivijalkaliikkeensä ovet ja talouden epävarmuus alkoi näkyä myynneissä välittömästi. Kasvusuunta onnistuttiin kuitenkin säilyttämään nopeiden ja tehokkaiden toimien ansiosta.

  • Missiovetoinen strategia: Lovian missiovetoinen strategia toimii tasoittavana tukipilarina yllättävien ulkoisten käänteiden kohdatessa. Siinä missä vahvasti tuotevetoiset firmat ovat alttiimpia ympäristötekijöiden tai tulevaisuudenkuvan muutoksille, on missiovetoisella brändillä laaja kapasiteetti aktivoida eri intressiryhmiään tilanteeseen sopivalla tavalla. Yhteinen usko Lovian mission tärkeyteen muuttuvasta maailmantilanteesta riippumatta sai niin tuottajat, sijoittajat kuin asiakasyhteisönkin kantamaan kortensa kekoon yrityksen jatkuvuuden tukemiseksi.

  • "Direct-to-consumer" myyntistrategia: Lovialla ei ole lainkaan jälleenmyyjiä, joka vähentää merkittävästi riskiä tällaisissa tilanteissa. Suurien ostajien liiketoiminnan vaikeudet eivät ole päässeet vaikuttamaan meihin lainkaan. Tämän myyntistrategian myötä pystyttiin myös välittömästi siirtymään ketterään just-in-time -tuotantoon, jossa varastonkierto saadaan nopeaksi ja kulut alhaisiksi.

  • Nopea ja yhteisöä aktivoiva reagointi toiminnan hidastamisen sijaan: Lovia lähti välittömästi rakentamaan ennakkotilauskampanjan Mimmit sijoittaa -vaikuttajakaksikon kanssa. Asiakasyhteisöä aktivoitiin myös somessa jakamaan omia kokemuksiaan ja kuviaan tuotteista liikkeen ollessa kiinni. Yhteisön voimat yhdistämällä myyntitahti saatiin pysymään kasvussa.

  • Business Finland -avustus: Valtion tukiformaatin hyödyntäminen toi oikeanlaisen avun ratkaisevalla hetkellä.

  • Rahoituskierroksen mahdollistuminen vaihtovelkakirjalainana: Kriisi toi taloudellisen epävarmuuden vahvasti näkyviin myös sijoittajarintamalla, ja käynnissä ollut rahoituskierros näytti vaikealta toteuttaa. Löysimme ratkaisuksi vaihtovelkakirjalainan, joka suojasi sekä sijoittajia että Loviaa, kun rahoituskierroksen valuaatio määräytyi vasta vuonna 2021 tehdyn jatkorahoituskierroksen valuaation mukaan.

Toimin itse Lovialla toimitusjohtajan roolissa vuonna 2020. Lovia on ylijäämämateriaaleista design-asusteita valmistava yritys, joka on tunnettu DNA-läpinäkyvyyskonseptista ja monikäyttöisistä laukkumalleista.


Lue Lisää: Kauppalehti.fi: Lovia ui muotialalla vastavirtaan – kasvatti myyntiään lähes 50 prosenttia Kauppalehti.fi: Ylijäämäjätteestä tehtäviä laukkuja valmistava yritys kasvatti myyntiään jopa koronakuu­kausina